Sociale Ontwikkeling

Leren communiceren met beelden; oefenen te spreken door middel van beeld. Leren wat een effect is van materiaal doe je het best door met experimenteel onderzoek te ontdekken wat 'beeldend werkt'. En leerling leert beter door wat het zelf ontdekt, dan door wat er verteld wordt. Concreet: het lokaal en de opdracht bieden mogelijkheden tot experimenteel materiaalonderzoek; de materialen moeten overzichtelijk en toegankelijk aanwezig zijn in het lokaal; de materialen en gereedschappen zijn van goede kwaliteit 

Een kritische houding ontwikkelen ten opzichte van eigen werk en dat van anderen, de wereld om je heen. In de huidige beeldcultuur is het noodzakelijk dat leerlingen leren dat mensen door middel van beeldende producten (reclame, media, kleding en kunst) verschillende opvattingen en ideeën kunnen tonen en dat deze ideeën persoons-, cultuur- en tijdgeboden zijn. En welke is dan de juiste? (Vonk, drs. G.P (2011). Rapport Onderwijsraad vorming leerlingen. 2 maart 2012). De andere opvattingen en ideeën, waar de leerling door middel van beeld mee te maken krijgt, bieden mooie aanknopingspunten om het over onze eigen levensovertuiging te hebben en daardoor de leerling toe te rusten en te vormen. Het spreekt voor zich dat de beeldend docent in het reformatorisch onderwijs uit gaat van het Bijbelse mens- en wereldbeeld. De mens kan en mag niet zelfstandig gezien worden. Hij moet altijd gezien worden in zijn verhouding tot God. 

Leren reflecteren op eigen werk en dat van anderen. Communiceren is spreken én luisteren, schrijven én lezen, beelden maken en inhoud geven én aan beelden van anderen betekenis hechten. Dus het draait niet alleen om het eigen beeld, maar ook om dat van anderen. Reflecteren op eigen werk en dat van anderen is een belangrijk aspect van het beeldonderwijs. 'Heb je het begrepen wat ik zei?' of 'Heb je begrepen wat daar staat?' is een vanzelfsprekende vraag in het taalonderwijs. Bij beeldonderwijs is dit niet zo vanzelfsprekend. Het bevragen van beeld is een noodzakelijk onderdeel van goed beeldonderwijs in alle groepen. 

Verantwoordelijkheid ontwikkelen: de leerling draagt zorg voor de materialen, gereedschappen en zijn eigen werkstuk. De docent wijst de leerlingen op een zuinig en verantwoord gebruik van materialen en gereedschappen. Ook bij het uitvoeren van de corvee leert een leerling verantwoordelijkheid nemen. 

©2016
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin